Kormány - cockpit

Szép volt, jó volt, történelmet írtunk itthon, de semmi sem tart örökké.

Kormány - cockpit

Thrustmaster TX - MOMO Mod

Thrustm. TX

MOMO Mod

 

 

 

 

 

 

 

 

A már több mint egy éve piacon lévő Xbox One-hoz csatlakoztatható kormányokban továbbra sem gázolunk térdig. Nagyon lassan csordogálnak az infók egy igazi profi kormányról, de a Fanatec-re jellemzően, ezek afféle „nesze semmi, fizesd ki jól!” elvet követik. Nagy erőkkel árulják az új csoda wheelbase-üket, de hozzávaló rim-ről ami kompatibilis a XO-val , egyelőre még promókép sincs…

A konkurencia két alapkormányáról már volt egy összehasonlító tesztünk (ITT), de velük kapcsolatban azért van miről újra írni. Ugyan a MadCatz sajnos továbbra sem adta ki azokat a kiegészítőket amiket beharangoztak, de a Thrustmaster szerencsére jóval aktívabb volt. A F1-es rim-jéről már olvashattunk egy írást (ITT), és készül egy gigateszt is a TX alapkormány, GTE rim, TH8A váltó, és 3pedálos szett vonatkozásában is, ha utóbbit végre méltóztatik megjelentetni…smiley

Ellenben jelen cikkben egy átalakítás tapasztalatait szeretném megosztani, egy kis segítség gyanánt azoknak, akik megelégelték a nagy gyártók és pipogyaságát, és a saját kezükbe vennék az irányítást egy igazán komoly, életszerű megoldás kidolgozására…
A TX kormányról már sok mindnet elmondtunk, a wheelbase erényei mellett az alap-rim hiányosságait azóta sem tudtam megbocsájtani. Szerencsére a GTE-rim első képei ismét felkeltették az érdeklődésemet, sőt már a modder vezérhangya is megindult a nyúltagyamon… smiley

Mert bár a GTE-rim végre azt a minőséget hozta, amit egy ilyen árszintű kormánytól elvártunk (eleve ezzel kellett volna kiadni) azért sem a mérete sem a fogása nem tökéletes felnőtt kézben. Első próbálkozás gyanánt magát a kormánykereket flokkoltattam le, ami brutális megjelenést adott! De sajnos egy héten belül foszlásnak indult, és úgy hámlott le a gumiról, mint az óvatlanok háta a nyári Balatonnál. Ezzel valamit sürgősen kezdeni kellett!

Elő hát a tolómérőt, papírt, körzőt és tervezgessünk! Az alapgondolat a GTE rim vázának házasítása egy rendes méretű versenykormánnyal, kérdés hogy megoldható-e?

A kormány kiválasztása
Ez a tervezés legkritikusabb része. Egyrészt nagyban befolyásolja a későbbi vezetési élményt, másrészt teljesen tönkreteheti a költségvetést ha rossz, vagy túl drága kormányt szerzünk be. 

A versenykormányok kétféle felfogatással készülnek 6x70-es és 6x75-ös (ez utóbbi ritkább) kiosztással. Ha módunkban áll, akkor az elsőt favorizáljuk, mert az éppen elfér a GTE-base-en… A kormány küllőinek is eltérő a kivitele, a 2 küllős változatok természetszerűen vastagabb küllővel bírnak, és általában drágábbak is (már azok, amiket nem tekersz huplisra egy rendes fékúton) számunkra a 3 küllős az üdvözítő megoldás. Ezen túlmenően léteznek „mélyagyas” kormányok, amikor a felfogatási pont és a kormány karimája között akár 5-8 cm távolság is lehet és az úgynevezett „sík” kivitelek ahol szinte egy szintben van ez a két sík. Azt mérlegeljük, hogy az elkészült kormány mennyire fog az ölünkbe érni felszerelve egy mélyagyas kivitel esetén, tudjuk-e a cocpit állításával ezt a távolságot kompenzálni? Nálam sajnos erre nem volt lehetőség, így a sík kivitelű mellett kellet dönteni. 

Ezek után már csak azt döntsük el, hogy kesztyűben vagy anélkül akarunk versenyezni, ez befolyásolja hogy alcantara vagy sima bőr kormányt válasszunk, illetve milyen vastag legyen a karima maga. Én a „húsos” fogást szeretem, a lehető legvastagabb kormányt választottam. Ha mindezeken túlvagyunk már látjuk is, hogy kb 6-8k HUF-ért is szerezhetünk be alapanyagot, de elszaladhat a ló ennek a tízszereséig is…

A GTE rim szétszerelése
Ha nem lenne világos, a machináció garanciavesztéssel jár(hat) így ennek tudatában folytassuk. A szétszereléshez csupán néhány szerszám elegendő, 1-2 csillagcsavarhúzó, egy 2,5-ös és 3-as imbuszkulcs és esetleg egy csipesz. Fontos, hogy tudjuk a szerkezeten belül szinte minden kemény, rideg műanyag, így ne feszegessük, mert könnyen törhet! Legelőször a rimet vegyük le, ezt 6db egymástól eltérő imbuszcsavar tartja, ezeket rakjuk el, mert a metrikus menetűekre később is szükségünk lesz. Van 2 csillagcsavar is a rim hátlapján, ezt a váltófüleken keresztül tudjuk elérni.

Vegyük föl a földről a leesett D-pad nyomógombját, és gyönyörködjünk a rim-base-ben!  Jól látszik, hogy valódi tartófunkciókat csak a 3 metrikus menetű csavar adott, a másik három szinte csak dekoráció. Ha lemérjük ezeknek a csavaroknak az osztóköreit, akkor láthatjuk, hogy kisebb mint a kormányunké. Ez remek hír, mivel lehetőség van az autók osztókörmódosító-pogácsájához hasonló közdarabot tervezni. A probléma csupán annyi, hogy az autóknál a két osztókört egymáshoz képest el lehet fordítani, nem okoz gondot, itt viszont tartani kell az „északi” irányt, mivel a kormány későbbi beállását a PC vagy Box autókalibrációval végzi el. De semmi probléma, a két osztókör éppen elfér egymás felett, csak 3 furatpárnak kell picit összeérnie, de ez nem okoz gondot. (lásd kép). Készítsünk egy süllyesztő-furatot a metrikus csavaroknak és normál menetet a kormány rögzítő csavaroknak. Ezekből 3-3 remekül megtartja a szerkezetet, a kormány további 3 csavarja ¾ menettel is a helyén marad és kívülről nem fog látszani.

Eddig oké, elvben elférnek! De milyen magas legyen a közdarabunk? Mivel fontosnak tartottam, hogy a rim minden funkciógombja működőképes maradjon, ezekhez hozzá kell tudni férni a gombokhoz. Ennek érdekében az alapmagasságot 30 mm-ben állapítottam meg, így kényelmesen befér minden kapcsolóhoz az ujjam a kormány villái mögött.

De D-pad-ot is jó volna használni… Ehhez a közdarab széléből ki kell fúrni egy 20mm mély részt, és ide is elfér majd az ujjunk. Ha kellően nagy átmérőt adunk a közdarabnak a D-pad lefogatását is megoldja, nem kell más megoldást kitalálnunk. Amire feltétlen figyeljünk, hogy a képzeletbeli északi irányhoz képest a D-pad furata excenteresen helyezkedik el az eredeti osztókörök tengelyéhez képest, erre a gépműhelyben oda kell figyelni. Még egy dolgot kell figyelembe venni, a Ferrari logo-t és a keretét. Ezt én nemes egyszerűséggel a helyén hagytam, és kapott a közdarab egy 7mm mély furatot az aljára.

A választott kormány és ízlés dolga, de kialakíthatjuk a kürtgomb helyét is a közdarab tetején, ezzel is professzionális megjelenést biztosítva. A közdarabot készíthetjük alumíniumból esetleg danamitból is, de a vasból készült megoldást a súlya miatt nem javaslom, mert nagyon megterhelné a Wheelbase tengelycsapágyát. Ennek a közdarabnak a kialakítása alapanyag és gépműhely függvényében 5-15k HUF környékébe fog fájni.

   

 

Váltófülek
Ha csak H-s váltóval akarunk versenyezni, akkor készen is vagyunk, de ha netán szeretnénk a szekvenciális váltófüleket is használni tovább kell gondolkoznunk. Szedjük mégtovább a rimet! smiley 4db csillagcsavar tartja a hátulját és nagyon óvatosan nyissuk szét! Egyrészt hogy ne szakítsuk meg a pár kábelből álló csatlakozást (ezt óvatosan szét lehet húzni) másrészt hogy a hátsó agyrész ne csússzon szét. Már látjuk is a füleket! 2-2 db rugó nyomja vissza őket, ezeket is el kell bontanunk, hogy hozzájuk férjünk. A kiszerelt fülekhez hozzátervezhetjük a szélesítőket. Normál kézméretnél 40-50 mm-el szélesebb felületre van szükségünk. Most vagy az egész váltófület újratervezzük és legyártatjuk horror áron (én az egész project költségénél drágább ajánlatot kaptam) vagy megoldjuk a plusz elem ráerősítésével. Erre kiválóan alkalmas egy kétoldalas ragasztó és satu barátunk… smiley

   

Van egy szélesebb váltófülünk, de nem biztos hogy elérjük az új nagyobb átmérőjű kormányunkról. Ezt mindenki maga mérje le, nekem a 12-es kezemmel sem sikerült mindig jókor megpöckölni, úgyhogy még kellett alakítanom rajta. Ez utóbbi elég egyszerű: csak tegyük be a fül „Z” alakú részét a satuba, és miközben a szorítás csikorgásának ritmusára repül ki a rim garanciája a garázsablakon (ezt már ugyan az életbe vissza nem alakítjuk) egy sokkal kézközelibb váltófüllel gazdagodunk. Ha már a satunál vagyunk a fül széleinek is adhatunk egy kis szöget, hogy még közelebb kerüljenek. Ez a rész sajnos sok-sok próbálgatással és újra összeszereléssel jár, de megéri.

Ha megvan a kívánt hossz és szög, akkor ne felejtsük a kis gumipárnákat is arrébb helyezni a váltófülön, hogy felfeküdjenek a helyükön, kapjon egy kis műanyagbarát zsírt a tengely (ne sokat, mert akkor porfogó lesz) és óvatosan, ne izomból húzzuk meg a rugófeszítő-ház 4 csavarját. Ha túl erősen húzzuk, akkor nem fog visszaállni alaphelyzetbe a fül. Ne feledjük, sokkal nehezebb lett mint korábban. Nincs más hátra mint a base-t összerakni, menetközben minden gombot teszteljünk le, ne kelljen többször szétszedni. A fülek költsége nincs ezer forint, alapanyagfüggő…

   

 

Végső összeszerelés
A fülek a helyükön, tegyük vissza a rim házát is, ne felejtsük el a vezetékeket belül csatlakoztatni. Minden csavart határozottan, de ne túl erősen húzzunk meg. Tegyük fel a közdarabot, óvatosan illesszük rá a D-pad-ra, hagyjunk elegendő helyet a mozgásának. Ha mind a 4 alapirány működik, akkor bivalyra zúzzuk meg a 3 kisebb méretű metrikus csavart (ezt kivételesen lehet, mert fémből készült a menetes rész a rim-base-en) majd tegyük fel a kormánykerekünket. Először 3 csavarral rögzítsük a kereket (szintén lehet erősebben ha fémből készítettük a közdarabot, danamitnál azért csak ésszel) majd a maradék 3 csavart aminek ugye csak ¾-es a menete. Ha van, pattintsuk be a kürtgombot és gyönyörködjünk a művünkben! smiley

A Wheelbase-re a szokott módon szereljük fel, aztán irány a PC tesztelni! Ha minden jól megy, akkor simán felismeri, és minden gomb és funkció működik. Ha nem akkor valószínűleg a kábelcsatlakozót tettük fel rosszul. Ha a váltófülek nem érzékelnek, akkor lazítsunk a rugóházon egy keveset és igazítsuk meg a rugókat.

Beállítás
Mivel jelentős súlytöbbletet kell a base-nek forgatnia és mi is nagyobb nyomatékot tudunk kifejteni a karunkkal a kiskormányhoz képest, ezért a force feedback beállításokkal utána kell mennünk a dolognak. Én a lágyabb visszacsatolást szeretem, de az új konfiban 100%-re tettem a FFB-t és a játékokon belül is 20-30% erősebbre állítottam. Szerencsére a TX hűtése nagyon jó, egyáltalán nem melegszik jobban ilyen beállítások mellett. Azért aki ezzel a konfival akar szkanderozni, az időnként nézzen rá a wheelbase hőmérsékletére.

Konklúzió
Tervezgettünk 3-4 órát, szaladgáltunk 2-3 szakműhelybe vagy cimborához, szétszedtük vagy 10-szer a cuccot, káromkodtunk vérmérséklettől függően, elvertünk 15-30k HUF-ot, de vajon megérte-e? Számomra mindenképpen! Egészen új dimenzióba emelte a versenyzés élményét az új kormány, komoly szimulátoron már valóban annyit és úgy kell fordítani a kormányon, mint a valódi autóban. A Forza is új színben tündököl, a váltóval együtt tökéletes az illúzió…

Ugyanezt az élményt egy jövőbeli Fanatec szett, csak többszörös áron tudja majd adni, feltéve, hogy kapható és kompatibilis lesz akkor is az az Universal HUB, amire felfabrikálhatjuk az eredeti kormányunkat…

Ha valaki kedvet kapott, hogy hasonlóba vágja a fejszéjét, az kereshet nyugodtan privát üzenetben, vagy akár a fórumon is a megfelelő topikban, ha tudok nagyon szívesen segítek.

   

© GalaHU

NINCS jogosultságod hozzászólást írni!